En Bedre Fjordforbindelse
Navigation
Forside med nyheder
Se filmen
Borgermøde, april 2011
Kontakt os
Bestyrelsen
Links

Facebook
Hvorfor denne forening?
Vedtægter
Bliv medlem

Projekt-web (Frederiksborg Amt)

Frederikssund Erhverv
Nyeste artikler
Høringssvar VVM
Trafikaftale 2009
Skriv under
Transportpolitik 2020
Frederikssundmotorvejen
Mens vi venter ved fjorden
Status for den ny fjordforbindelse: Arbejdet med den østlige tilkørsel er nået langt ved St. Rørbæk og virker nærmest færdigt der. Den vestlige tilkørsel på Tørslev Hage er derimod sørgelig at skue med jernplader lagt i lange baner på den gamle regnvåde sommerhusvej. Den ny vej kommer ubehageligt tæt på mange af de berørte sommerhuse, og selvom vejen ifølge planen bliver forsænket i terrænet, må man stadigt undres over, at en endnu bedre indpasset løsning ikke var mulig.
Transport-, bygnings- og boligudvalget havde ”samråd” den 14-12-2016 med den ny minister for området, Ole Birk Olesen LA. Hele forestillingen blev vist i dag på TV. Ingen udvalgsmedlemmer har åbenbart noget at lade den anden høre vedr. brugerbetalingen ved fjordforbindelsen, argumenterne herfor virker mere og mere groteske. Brugerbetalingen er et ”forsøg”/ en ”undersøgelse”, og der er ingen planer om at indføre lignende betaling andre steder i landet, ej heller på de utallige danske motorveje herunder den ønskede motor- stikvej fra Rønnede til Næstved. Ministerens argument er, at bilisterne jo allerede har betalt en stribe afgifter, der rigeligt betaler for vejstriber m.m., og det må siges at være rigtigt. Der vil kun blive indført brugerbetaling for den kommende havnetunnel i København og måske ved Limfjordens 3. forbindelse, men det sidste skal i givet fald kun ske i myldre trafikken morgen og aften.
Her står vi tilbage med et discount broprojekt, som vi oven i købet selv må betale en stor del af, hvilket fortsat virker som ren sort "snak" i tråd med Midtbanen i Hornsherred, som primært blev brugt til at eksperimentere med det kørende materiel i dens korte levetid.
Du kan i ventetiden, hvis du er lokal interesseret, læse den ny bog fra Jægerspris historiske forening om ”Gerlev”, ”Kirke, skoler og kro”, en fornuftig treenighed kunne man sige, Bogen indeholder med sit skyfrie omslag foto mange flotte motiver og historier. Du kan naturligvis også drage til Kignæs/ Færgelunden for at lede efter den store sten kaldet "Dronningens Broche", der dog ikke kan rokke. Et besøg på det ny Info center om fjordforbindelsen i Skibby bymidte kan også tilrådes.

Skrevet af J Vingaard d. 18-12-20160 Kommentar(er) · 109 Fremvisninger - Udskriv
Denne hjemmeside har fået et nyt navnemæssigt familiemedlem
En bedre fjordforbindelse med den gode gamle hjemmeside, http://fjordforbindelse.dk, som du netop læser har fået en navnesøster med hjemmesiden, http://fjordforbindelsen.dk, der blot har tilføjet et "n" til vores domænenavn, som du ser.
Den ny hjemmeside er opstået grundet det særlige selskab, Vejdirektoratet har oprettet ifbm udførelsen af den ny fjordforbindelse.
Der bliver behov for yderligere kommunikation og til brug for denne, har vi givet tilladelse til, at en kommunikations virksomhed tilknyttet det ny selskab anvender vores 10 år gamle film helt eller delvist på facebook og andre steder.

Ellers har du sikkert bemærket, at rusten igen angriber den gamle bro, og at denne i år 2020 vil blive fjernstyret, som en række andre klapbroer i Danmark.

Skrevet af J Vingaard d. 22-11-20160 Kommentar(er) · 150 Fremvisninger - Udskriv
Nordjylland siger også "nej tak til brugerbetaling af fjordforbindelse".
Tanken om brugerbetaling for broer i en relativt lille fjordskala, vokser heller ikke særligt godt i den nordjyske muld. Så tanken om brugerbetaling, ligesom den vi blev påtvunget som en landspolitisk prøveballon ved Roskilde fjord, er åbenbart ikke kommet godt fra start i forbindelse med den kommende ekstra Limfjordsforbindelse. Underligt at vejbetaling skal indføres i nogle enkelte områder, mens priserne på f.eks. flere færgeforbindelser fornuftigvis sænkes betydeligt for at øge mobiliteten i Danmark.
Kilde vedr. "nej til brugerbetaling ved Limfjorden": dr.dk/ nyheder, der citerer Nordjyllands regionsråds formand Ulla Astman (S).
Entreprenør virksomheden Barslund er nu så langt, at dele af tilkørselsvejen til den bedre fjordforbindelse er under asfaltering.

Skrevet af J Vingaard d. 23-09-20160 Kommentar(er) · 226 Fremvisninger - Udskriv
Silkeborg motorvejen indviet og entreprenør valgt til broen over Roskilde Fjord.
Firmaet Barslund er godt nok nået langt med vejarbejdet på landsiden ved Store Rørbæk syd for Frederikssund, og nu er et spansk/ belgisk/ italiensk ”joint venture” selskab med det nærmest klicheagtige navn ”Rizzani de Eccher, Besix og Acciona Infraestructuras” så udvalgt blandt 4 bydende joint ventures til at forestå selve brobyggeriet. Nej det har ikke noget med et berømt tog at gøre.
Vejbane elementerne bygges i Polen og sejles til Danmark, hvilket tyder på en stålløsning, mens resten bygges på stedet sandsynligvis i beton, hvilket vil kræve yderligere geotekniske undersøgelse foretaget i løbet af oktober 2016. Så må vi se om resultatet lever op til arkitekternes udfoldelser ved alle de små broer over den ny motorvej gennem Silkeborg, der i dag blev indviet.
En ting er dog desværre sikkert. Det væsentlige projekt element, vejtunnelen ved selve Silkeborg By, nej det får vi ikke her ved fjorden, selvom processen både i Frederikssund og i Silkeborg ganske rigtigt som udtalt af transportminister Hans Christian Schmidt (V) har omfattet ideer fra lyse lokale hoveder samt borgerinddragelse, tak for det.
Trods de mange flotte politiske udmeldinger om, at vi skal tage hensyn til Danmarks sparsomme Natura 2000 områder, så var politikernes tanker helt andre steder, da Fjordforbindelsen skulle finansieres.
Det økonomiske fundament var betydeligt stærkere i Silkeborg, hvor selv den daværende statsminister kom på banen for at udrede projektet og nå til en afgørelse.
Et ikke 100% økonomisk fundament for vores broløsning medfører tillige, at vi modsat silkeborgenserne, selv må betale broderparten, ovenikøbet som de eneste i landet ved brug af et vejprojekt af denne art (Prinsesse Marys bro koster i sig selv ca. 1 milliard danske kroner lig med et jagerfly lig med en tolvtedel af….).
Forløbet efterlader indtrykket af et forhandlingsresultat på under middel. Nå, vil nogen sige, når bilerne ruller, er alt glemt og alle glade, hurra for det, ja måske.
Men MF Hans Andersen (V) bl.a. lokalt medlem af folketingets transportudvalg må nu gerne snarest komme op med nogle bedre forslag vedr. betalingen.

Skrevet af J Vingaard d. 11-09-2016Læs mere · 0 Kommentar(er) · 327 Fremvisninger - Udskriv
Brofradrag/ brobetaling
TV Lorry bragte i dag et godt indslag vedr. brugerbetalingen på den ny forbindelse over Roskilde Fjord foranlediget af forslaget fra Hans Andersen (V) på dennes facebook om et muligt skattemæssigt fradrag for den kommende brobetaling, som skatteministeren jvnf. Hans Andersen ser positivt på.
Et fradrag er naturligvis bedre end ingenting, men det er meget få familier, som overhovedet kan forstå årsagen til, at de skal betale ved passage af den kommende bro, der ikke ligefrem kan måle sig størrelsesmæssigt med "gratisbroer" som f.eks. Farøbroen og Lillebæltsbroen. Det burde være mere end rigeligt at finansiere broen med det som de enkelte familier betaler i bil registrerings- og grønne afgifter, samt rækken af andre dummebøde agtige afgifter.

Over 10.000 personer har allerede sagt "Nej tak" til brugerbetaling ved broen.
Jamen så sparer du tid og brændstof vil nogen sige, og der er naturligvis godt, men husk lige på, at dit almindelige kørselsfradrag sikkert også falder gevaldigt.

En broafgift på 15 kr. gange 2, gange 200 arbejdsdage plus diverse kørsel vokser let til 10.000 kr. hvert år pr. voksen person og er ikke så lille en harmløs afgift, som den umiddelbart lyder af i den politisk manipulerede verden.

Skrevet af J Vingaard d. 07-07-2016Læs mere · 0 Kommentar(er) · 374 Fremvisninger - Udskriv
Vejbyggeriet er i gang ved Store Rørbæk
Enhver der passerer S-banelinien ved Store Rørbæk mellem Frederikssund og Ølstykke kan med egne øjne se, at der syd for jernbanen bygges ny vej til byggepladsen ud mod fjorden for den ny fjordforbindelse.

Skrevet af J Vingaard d. 28-05-20160 Kommentar(er) · 294 Fremvisninger - Udskriv
Alterbrød og tre gange hurra for fjordforbindelsen
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) havde lidt af sin sønderjydske humor med i bagagen til Frederikssund, da de tre gange hurra skulle råbes, vel og mærke i samme tempo som byggeprocessen af den bedre fjordforbindelse, i dag kl. 15.30 på marken ud for Marbækvej 58.
Da de 3 hurra´er råbtes i et højt tempo, må det tages som tegn på, at byggeriet vil skride meget hurtigt fremad over de næste tre år i modsætning til udviklingen de foregående ca. 50 år.
I Sønderjylland har de lange kagetraditioner med mange slags kage. Det har Søren Rye dokumenteret på TV. Her var der dog kun en lagkagetype, den var god og udsmykket med 3 motiver af Kronprinsesse Mary´s bro og naturen deromkring på marcipan.

De var der alle sammen, transportministeren, manden med skiltet "Ja tak til fjordforbindelsen" og "nej tak til brugerbetaling", Jens Ross Andersen fra "En bedre Fjordforbindelse" med sin helt egen spade og iført gummistøvler, Torben Nielsen med sin egen spade/ gummistøvler, alle fotograferne, alle journalisterne, tidl. borgmester Ole Find Jensen (A) uden gummistøvler, nuværende borgmester John Schmidt Andersen (V) og ikke mindst Hans Andersen MF (V), som jeg tilfældigvis kunne overgive en personlig hilsen direkte fra Helsingør, hvor jeg lige kom fra, og hvor man også har hørt om fjordforbindelsen ved Frederikssund.

Ja, man blev da helt mæt af al den kage/ alterbrød, kaffe, sodavand og spader i lange baner, ingen kunne til sidst finde rundt i alle de spader eller hæfte betegnelsen "spade" på nogen af de flere hundrede fremmødte.

Tryk "Læs mere"

Skrevet af J Vingaard d. 25-04-2016Læs mere · 0 Kommentar(er) · 504 Fremvisninger - Udskriv
Første spadestik til fjordforbindelsen på Marbævej 58
Der bliver trængsel på Marbækvej, Frederikssund mandag den 25. april 2016 kl. 15.00 – 17.00 ud for Marbækvej 58, når transportminister Hans Christian Schmidt tager første spadestik til den ny fjordforbindelse.
Første entreprenør er valgt, og nu kommer der for alvor gang i arbejdet, som ikke længere kan stoppes eller forhales efter flere generationers uendelige venten og mange sorte mandages lange trafikkøer.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er en af de få ministre, der har turde at stille op i Frederikssund tidligere, så derfor er det næsten naturligt, at netop han tager det første spadestik en kold april mandag.
Man kan da håbe på, at han ud over den blinde begejstring over, at det endelig er lykkedes at påbegynde arbejdet, også med et skævt smil berører emner som:
Hvorfor brugerne lige her skal betale en afgift på vel nok 25 kr. hver gang, de passerer broen, det skal man ingen andre steder her i landet på tilsvarende broer.
Hvorfor var det ikke muligt at skaffe de ekstra midler, således at naturen ved fjorden kunne bevares ved at bygge en tunnel i stedet for en larmende bro, se også vores logo.
Set over den ny forbindelses levetid på over 100 år, ville det næppe være en uoverstigelig samfundsopgave, at investere hvad der svarer til et jagerfly ekstra på sagen.

Skrevet af J Vingaard d. 20-04-20160 Kommentar(er) · 545 Fremvisninger - Udskriv
Godt argument for bedre veje i Nordsjælland
Godt fælles indspark af borgmestrene fra Gribskov kommune, Kim Valentin (V) og fra Frederikssund, John Schmidt Andersen (V) i TV2 Lorry tænkte jeg for få dage siden. "Hvor får vi, også lokalt, mest ud af motorveje". Det gør samfundet jvnf. en aktuel undersøgelse fra kommuner som Gribskov, Halsnæs og Frederikssund, der ligger tæt ved en storby. Der er uden tvivl både et behov for forlængelse af motorvejene fra Hovedstaden til Nordsjælland samt den påtænkte letbane på tværs i hovedstadsområdet.
Igen, igen er det afgørende med aktive mennesker, aviser, regional radio/tv, P4 Københavns radio og TV2 Lorry, det muliggør et resultat.
At lokale politikere som Hans Andersen (V) indenfor de seneste år har samlet nordsjællandske politikere i en hidtil uset stærk trafik-alliance på Tværs Af Partierne gør, at vi kan nå helt i mål.
"Socialdemokraterne vil nu også have motorvejsforbindelse hele vejen fra København til både Hillerød og Frederikssund" Skriver TV2 Lorry den 22-03-2016.

Skrevet af J Vingaard d. 03-04-20160 Kommentar(er) · 490 Fremvisninger - Udskriv
Historie, et vigtigt fag, man kan blive klogere af.
Tidligere borgmester, historiker, underviser, skribent m.m. Knud B. Christoffersen er netop død ifølge Frederiksborg Amtsavis. Knud B. Christoffersen var Frederikssunds borgmester i perioden 1994 - 2007 indtil kommunesammenlægningen, hvor jobbet overgik til Ole Find Jensen, der kom fra en borgmester post i Jægerspris.

I begyndelsen af det ny årtusinde kom den ny og bedre fjordforbindelse for alvor på tapetet igen efter at have ligget i dyb dvale/ på falmet avistryk siden 1970´erne, og der var den sikkert forblevet, hvis ingen havde gjort noget.
Men efter utallige artikler, læsebreve, bl.a. i Frederiksbog Amtsavis (herunder en hel forside artikel i farver på lørdags tillægget) og samtidigt i Frederikssund avis/ lokalavisens afdelinger samt efter en mængde indslag i TV Lorry og på Københavns radio, fik historien liv og tog en helt anden retning, og i dag kan du så se den fysiske begyndelse lige syd for Tørslev på markerne op til Skuldelev vejen.

Daværende borgmester Knud B. Christoffersen (S) var på pletten sammen med undertegnede ved Bi Lidt, da TV2 Lorry en af de allerførste gange blev henledt på flaskehalsen og til vores positive overraskelse tog handsken op.

Knud B. Christoffersen var omkring årtusindeskiftet, mig bekendt, bl.a. initiativtager til daværende Frederikssund kommunes kultur- idekonkurrence der kom næsten samtidigt med Frederikssunds avis´s ide konkurrence under daværende redaktør Henning Larsen. Der fremkom mange skønne ideer og tegninger, foråret blæste på Frederikssund og omegn. Selv det mørkeblå kulturskib/ en tidligere færge lagde i 1996 til kajs i Frederikssund havn.

Hvad der siden er sket afledt af mange aktive mennesker med forskellige holdninger/ hjemmesider på begge sider af fjorden og ikke mindst grundet foreningen En bedre Fjordforbindelse er ren historie, måske skrives den også en dag, kildematerialet er i hvert fald tilstede.

Vores tanker går til Knud B. Christoffersen´s efterladte.

Skrevet af J Vingaard d. 20-03-2016Læs mere · 0 Kommentar(er) · 563 Fremvisninger - Udskriv
Side 1 af 12 1 2 3 4 > >>
Velkommen
På denne side finder du information om den kommende forbindelse over eller under Roskilde Fjord. Forbindelsen bliver enten en bro eller en tunnel, og den vil forbinde Hornsherred i vest med Frederikssund i øst.

Vi vil meget gerne høre fra alle, som har synspunkter om den kommende fjordforbindelse. Du kan kontakte os ved at klikke her.
Hvornår er broen oppe?
Kronprins Frederiks Bro åbner for sejlads hver hele og halve time.

Broen åbner dog IKKE på nedenstående tidspunkter:

Mandag-torsdag: kl. 14:00, 15:00, 15:30, 16:00, 16:30, 17:00, 18:00.

Fredag: 14:00, 14:30, 15:00, 15:30, 16:00, 17:00, 17:30, 18:00.

Lørdag, søndag og helligdage: Kun hver hele time, dog ikke 10:30, 11:00, 11:30, 12:00, 12:30, 13:00 og 13:30.
Copyright © En Bedre Fjordforbindelse 2007 i samarbejde med www.baxit.dk