En Bedre Fjordforbindelse
Navigation
Forside med nyheder
Se filmen
Borgermøde, april 2011
Kontakt os
Bestyrelsen
Links

Facebook
Hvorfor denne forening?
Vedtægter
Bliv medlem

Projekt-web (Frederiksborg Amt)

Frederikssund Erhverv
Nyeste artikler
Høringssvar VVM
Trafikaftale 2009
Skriv under
Transportpolitik 2020
Frederikssundmotorvejen
Bevogtet grænseovergang ved Frederikssund, eller hvad er meningen.
Hvorfor må man spørge, er det så svært at råbe Folketinget op i sag efter sag, når bolden ligger lige til højre fod.
"En bedre Fjordforbindelse" blev hørt som fortaler for en bedre fjordforbindelse i flere medier herunder Frederiksborg amtsavis, lokal aviserne, TV2 Lorry og DR P4, hvilket var en afgørende faktor for at missionen lykkedes.

Derimod kneb det meget at få DR´s, TV avis i tale, og det kan næppe skyldes at sagen var/ er for lille, men måske et for tæt bånd mellem DR og folketinget, forhåbentligt er det dog ikke sådan. DR har da efterfølgende heller ikke beskæftiget sig ret meget med rimeligheden i og argumentet for folketingets krav om en betalingsløsning. Det er derimod sket på TV2/ TV2 Lorry.

I 2003-2005 skete der noget lidt tilsvarende vedr. omtalen af "Kongen" M/F Frederik den IX´ skrotning i Indien. Det TV avisen fokuserede mest på var rust og asbestrester i skibet fra 1954 og ikke skibets historiske værdig for samfærdslen i Danmark, værfts historien i Danmark, skibsbyggernes historie o.s.v.
Det politiske spil og uviljen i folketinget til at bevare museumsskibet blev mig bekendt ikke skænket megen betydning af DR, der journalistisk kun betragtede skibet og dermed dets historie som ligegyldigt skrot. Ligger denne tankegang indenfor begrebet Public TV, næppe.

Uden at bringe mig selv i juridisk fare, kan jeg nævne, at jeg personligt skrev til daværende kulturminister. Brian Mikkelsen (C) i 2004, hvilket i dag kan virke omsonst eftersom så mange gode og skibskyndige mennesker forgæves havde lagt deres liv og sjæl i færgemuseet. Ministeren oplyste mig at folketinget da havde bevilget en hel million til skibet. Det var vist ikke helt nok....., og det må ministeriet udmærket have vidst.
På samme måde skrev jeg til et stort rederis fond, men fondens direktør skrev tilbage, at der nok ikke var nogen by/ færgehavn, som ville have skibet liggende og det desuden var for sent at støtte projektet. Nå.... må jeg med opgivende sind stadigt tænke.
Det er dog det rigtige i udsagnet fra fonden, at daværende borgmester i den tidligere Korsør kommune ikke ønskede skibet liggende i den dårlige tilstand, som det efterhånden havde efter folketingets økonomiske udmagring af skibet.

På youtube kan du ud over filmen "Industrikulturens historiske arv" også se se Jan Williams film optaget i Værftsmuseet, Helsingør, hvor skibets mangeårige kaptajn, Niels Arne Jensen fortæller medrivende om skibets drift og endelige ophugning. Jan Williams nævner i filmen fra 2018 de 4,2 milliarder som Storebæltsbroen indtil da havde givet i "ekstraordinært udbytte", og så ville folketinget end ikke "sætte et blad på en nælde" i form af Danmarks Færgemuseum.

Georg Poulsen, tidligere forbundsformand for Dansk Metal medvirker sammen med formand for Værftsmuseet Bent Jørgensen i en nærliggende film fra TV Øresund optaget i 2005 og lagt på youtube i 2013.

Jeg vil også henvise til den meget fyldige bog om skibet "Kongen" af Mogens Nørgaard Olesen.

Sådanne journalistiske opgaver/ film har DR til min store skuffelse hidtil ikke haft tid eller overskud til at lave. Hvorfor mon...

Skrevet af J Vingaard d. 02-01-20200 Kommentar(er) · 383 Fremvisninger - Udskriv
Kommentarer
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være medlem for at kunne vurdere en tekst.

Log ind eller meld dig til.

Teksten er ikke vurderet.
Velkommen
På denne side finder du information om den kommende forbindelse over eller under Roskilde Fjord. Forbindelsen bliver enten en bro eller en tunnel, og den vil forbinde Hornsherred i vest med Frederikssund i øst.

Vi vil meget gerne høre fra alle, som har synspunkter om den kommende fjordforbindelse. Du kan kontakte os ved at klikke her.
Hvornår er broen oppe?
Kronprins Frederiks Bro åbner for sejlads hver hele og halve time.

Broen åbner dog IKKE på nedenstående tidspunkter:

Mandag-torsdag: kl. 14:00, 15:00, 15:30, 16:00, 16:30, 17:00, 18:00.

Fredag: 14:00, 14:30, 15:00, 15:30, 16:00, 17:00, 17:30, 18:00.

Lørdag, søndag og helligdage: Kun hver hele time, dog ikke 10:30, 11:00, 11:30, 12:00, 12:30, 13:00 og 13:30.
Copyright © En Bedre Fjordforbindelse 2007 i samarbejde med www.baxit.dk