En Bedre Fjordforbindelse
Navigation
Forside med nyheder
Se filmen
Borgermøde, april 2011
Kontakt os
Bestyrelsen
Links

Facebook
Hvorfor denne forening?
Vedtægter
Bliv medlem

Projekt-web (Frederiksborg Amt)

Frederikssund Erhverv
Nyeste artikler
Høringssvar VVM
Trafikaftale 2009
Skriv under
Transportpolitik 2020
Frederikssundmotorvejen
Broen fyldte 75 år den 30. oktober 2010
Godt gået du gamle bro fra foreningen En Bedre Fjordforbindelse.
Selvom du nu er fyldt 75 år og langt over pensionsalderen må du stadigt arbejde på fuld tid, dag og nat.
Ikke underligt at du ind imellem hænger med broklappen uden udsigt til hjælp fra din arvtager.
Den næste generation er født og snart myndig på papiret, men du må dag efter dag forgæves kigge efter dit barn i horisonten, da nogle holder alt herom godt skjult i folketinget. Om de er selvopofrende i deres langsommelighed ved vi ikke. Men vi har været altruister hele tiden, og vil vinde til sidst for din og dine mange trafikanters skyld.
Nogle gange kræves store og dyre rapporter, andre gange ikke. Den langmodige VVM undersøgelse i din sag har ingen ende.
Tillykke med de 75 fra os.

Skrevet af J Vingaard d. 11-11-2010416 Fremvisninger - Udskriv
Tænk positivt, vi får naturligvis en bedre fjordforbindelse, sandsynligvis en tunnel.
Formanden for folketingets trafikudvalg Flemming Damgaard Larsen, V har ladet sig interviewe af Lokalavisen Frederikssund og det var ikke en positiv oplevelse, set med hele landsdelens ønske om en snarlig bedre fjordforbindelse i baghovedet. For som man spørger, får man åbenbart svar.
Isefjordsposten fremskyndede i sin tid til bygningen af den nuværende bro. Nutidens Lokalavis-Frederikssund fremkommer ind imellem med overskrifter, som forhaler en bedre fjordforbindelse, hvad er avisens formål med det. En lokalavis kæmper normalt for det område den nu en gang dækker på en balanceret måde og ikke imod lokale holdninger. I sidste uge kunne man da også læse i nævnte lokalavis, at en læser undrede sig over avisens subjektive holdning i denne sag.
Flemming Damgaard Larsen, V har hele vejen støttet arbejdet for en bedre fjordforbindelse, bl.a. ved mødet på Bi-lidt mellem bestyrelsen for os i EBF, erhvervsforeningen, kommunen og folketingets trafikudvalg i 2005 lige før beslutningen om VVM undersøgelsen. Dengang udtalte han at en kommende VVM undersøgelse ville resultere i en egentlig anlægslov straks herefter, fordi sådan er det normalt, og det modsatte var utænkeligt.
Nu er det sådan, at Flemming Damgaard Larsen også er medlem af Venstres gruppebestyrelse, og det er måske spareholdningen i dele af regeringen, han giver udtryk for i Lokalavisen Frederikssund og ikke trafikudvalget, hvori der sidder repræsentanter fra de fleste partier.
Hvordan kan man som formand eller medlem udtale sig på hele udvalgets vegne, når der ikke foreligger en officiel beslutning heri. Det er spørgsmålet. Men intet i denne verden varer ved og en mere dynamisk holdning i regeringsledelse og udvalg er sandsynlig indenfor få år med tanke på, at den økonomiske krise næppe fortsætter i al evighed. Det vi her taler om skelner ikke til partifarve og skal gavne samfundet i 200 år eller mere. Desuden er det for os ubegribeligt at vi som samfund ikke har råd til en ”bette” tunnel til ca. 3 milliarder, men kan igangsætte en opgave som selv tyskerne ikke vil røre til 40-50 milliarder, hvor der skal lidt mere til end de nuværende færgeindtægter.
Og hvorfor skal vi absolut betale som de eneste i Danmark ved en fjordforbindelse.
Flemming indfør betalingsveje i morgen, så får du/ regeringen og vi andre råd og en masse arbejdspladser/ skatteindtægter.
Tænk dog positivt, udskift din spindoktor og spørg dig selv, hvad kan vi som ansvarlig regering og trafikudvalg gøre for Jer.

Og til de som glæder sig til at skue til Roskilde Domkirke, når de passerer en evt. højbro, fat mod istedet for at I risikerer en ulykke ved at kigge til siden, har jeg hørt rygter om at nogen vil bygge et udsigtstårn i Frederikssund nær Kalvøen hvorfra I i fred og ro og en rimelig brugerbetaling kan nyde udsigten hele vejen rundt. Ellers ny udsigten fra baunehøjen i Gerlev, det er gratis.

Skrevet af J Vingaard d. 01-07-2010951 Fremvisninger - Udskriv
Tunnel billigere end først beregnet
At en Tunnel ikke er dyrere end en højbro er nu skåret ud i pap vedrørende Femernforbindelse ifølge text tv, hvor det bliver et snævert opløb om valg af løsning.
Her ved Frederikssund er det lidt mindre beløb der skal investeres. Så mon ikke folketinget ved almindelig sund fornuftig betragtning vil følge ønsket fra Frederikssund Byråd og Region Hovedstaden om en tunnelløsning i syd.
Rent taktisk er det måske klogt lokalt ikke at låse sig helt fast til det ønskede forslag, fordi det jo vil være en politisk foræring til folketinget som så kunne afvise at gøre noget overhovedet. Underligt nok er det ikke alle som kan se en supplerende forbindelse under Roskilde Fjord som noget der gavner hele landet ligesåvel som f.eks. en tredie gratis Lillebæltsbro eller betalingsforbindelsen ved Femern vil gøre det. Det er jo nærmest latterligt at vi periodevis er mødt af krav fra folketinget om brugerbetaling ved den bette fjordforbindelse her, når OECD nu anbefaler snarest at nedsætte betalingen ved Øresund for at knytte Malmø og København bedre sammen.
"En bedre fjordforbindelse" har iøvrigt også entydigt peget på en tunnel i syd nærmere bestemt forslag S6 og i vores høringssvar stillet spørgsmål ved Vejdirektoratets prisberegninger, der i denne sag virker skudt over målet. Men vi er godt klar over, at der i andre vejanlægssager har været regnet alt for lavt, og det vil vejdirektoratet altså ikke risikere her vedr. den sydlige tunnel.
Vi glæder os til at holde ind før tunnelen og kigge ud over et uspoleret fjordspejl.

Skrevet af J Vingaard d. 24-06-2010647 Fremvisninger - Udskriv
Læserbrev fra Lisbeth S. Petersen
I lokal-avisen, Skibby tirsdag den 8.juni 2010 på side 23 har Lisbeth S. Petersen nævnt mit navn og derved bestyrelsen for foreningen ”En bedre Fjordforbindelse” for hvem jeg skriver i egenskab af presseansvarlig, tak for det Lisbeth. Det er bedre, end det vi i bestyrelsen for ”En bedre Fjordforbindelse” normalt oplever. Demokratiet lever jo kun, hvis vi hver især argumenterer på en fair måde, står frem og kæmper for den ene eller anden løsning. For, at en løsning af trafikproblemet er nødvendig snarest, hersker der bred enighed om, ellers lyt til trafikradioen på P4 hver morgen og aften om det kaos, som den nuværende forbindelse medfører.

Skrevet af J Vingaard d. 09-06-2010Læs mere · 2042 Fremvisninger - Udskriv
Veteranrally, vores veteranbro og sommervejr.
Der er skrevet flere hyldestsange til "hjulet" og menneskets deraf følgende mobilitet. Over hele landet var der fine arrangementer lørdag den 5. juni med alle former for veterankøretøjer. Det er fantastisk at se den entusiasme og det gå på mod, som bevirker at 40-70 årige køretøjer fremstår køreklare og ofte finere end da de var nye. Stor respekt for de, der investerer tid og penge i bevarelse af vores gamle skibes mekanik, f.eks. skibet Skjelskør www.dampskib.dk, jernbanemateriel, f.eks. damplokomotiver og lyntog se f.eks. www.museumstog.dk, gamle danskbyggede buskarrosserier se f.ek. www.bushistorisk-selskab.dk, lastbiler med danskbyggede dele, traktorer og gamle personbiler af enhver art. Ja det er et stensikkert sommerhit at opleve vores transporthistorie.
Desværre bakker vi som samfund ikke op i tilstrækkelig grad bl.a. da ukuelige mennesker kæmpede for en istandsættelse og bevarelse af den nu i stedet ophuggede tog/ bilfærge Kong Frederik den Niende.
Når opgaver er store, må man have en sponsor og i sidste ende samfundet i ryggen for at opgaven vil lykkes. Det gælder også den kommende tunnel under Roskilde Fjord.

Skrevet af J Vingaard d. 06-06-2010Læs mere · 2394 Fremvisninger - Udskriv
Mange læserbreve bl.a. fra Susanne Bartholin, Anita Jørgensen, Jørgen Husmer
Som medlem af En Bedre Fjordforbindelses bestyrelse har Susanne Bartholin Vestergaard efterlyst en mere sober debat i Lokal avisens læserindlæg, efter "branden i fyrværkerifabrikken" brød løs under og efter VVM mødet, for selvom de fleste argumenterer på en reel og saglig måde, er flere af de fremsatte påstande om denne forening og behovet for en bedre fjordforbindelse i det hele taget, uden for normal rækkevidde. Og vi må minde om, at flere af de kompetente aktører som nu er helt imod den sydlige løsning, for få år siden selv har udarbejdet et gennemtænkt forslag om en tunnel syd for Tørslev Hage, der indgik i VVM undersøgelsens første etape, og at en anden modstander af en sydlig forbindelse selv har/ har haft en hjemmeside hvori navnet lang tunnel ved Tørslev Hage indgår.

Der er tale om en direkte usand nærmest manipulerende skræmmekampagne, når nogen skriver, at Frederikssund kommune selv vil hæfte for den gamle bro, når den ny tunnel ved Tørslev Hage står parat. Det vil kun ske hvis byrådet selv ønsker det, og det gør de næppe. Ud over eksemplet ved Aalborg/ Limfjorden som Vejdirektoratet selv nævnte ved VVM mødet, kan vi tilføje, at staten som bekendt også driver to parallelle forbindelser bl.a ved Lillebælt og Sydpå til Falster ved Storstrøm ovenikøbet med "ingen betaling". Her kommer der som ved Limfjorden antageligt snart en tredje statsejet forbindelse i følge bladet Ingeniøren, for at kunne matche den ny Femernforbindelse.

Tilhængerne af en sydlig løsning har også været på banen, bl.a. i Frederiksborg Amtsavis, hvor Anita Jørgensen, Frederikssund og Jørgen Husmer, sommerhusejer på Tørslev Hage har skrevet. De sidstnævnte indlæg dækker holdningen hos et absolut flertal i foreningen "En Bedre Fjordforbindelse"s bestyrelse, som går ind for en lang tunnel ved Tørslev Hage, og holningen langt ind i Frederikssund Byråd.
Vi vil nu sende vores argumenter til Vejdirektoratet og er sikre på at samme holdning vinder indpas i Folketingets trafikudvalg.

Skrevet af J Vingaard d. 30-05-2010Læs mere · 1955 Fremvisninger - Udskriv
"Fjordforbindelse til Frederikssund byråd"
Der er flere i "Nord" bl.a. ved J. F. Willumsens vej, som skriver til os i En Bedre Fjordforbindelse om deres forståelige bekymringer for en udbygning af J. F. Willumsens vej herunder trafikkaos i byggeperioden og øget trafikhastighed tæt forbi skoler og boliger, når hovedvejen er udbygget.
Flere fritidssejlere skriver også til os om de nuværende begrænsninger, som de føler urimelige for skibstrafikken i dag, og som ikke bliver meget bedre ved en ny klap-, eller svingbro løsning, tværtimod ifølge VVM rapportens beregninger.

Det vil snart være rart med en fælles udtalelse fra Frederikssund byråd, jeg ved ikke hvorfor borgmester Ole Find Jensen venter til sidste sekund af høringsperioden. Det er ofte bedre at være i god tid med sine lektier. Mig bekendt er holdningen, der som i det gamle Jægerspris byråd og i En Bedre Fjordforbindelses bestyrelse, at en tunnel ved Tørslev Hage er målet, naturligvis med en anden og mere hensynsfuld afkørsel syd for byen end hidtil foreslået, men det ved folk åbenbart ikke.
Folk ved åbenbart heller ikke at et af denne forenings bestyrelsesmedlemmer bor i et af Frederikssunds sydlige villa kvarterer og at tre bestyrelsesmedlemmer sidder i Frederikssund byråd pt.

Skrevet af J Vingaard d. 26-05-2010548 Fremvisninger - Udskriv
Side 15 af 15 << < 12 13 14 15
Velkommen
På denne side finder du information om den kommende forbindelse over eller under Roskilde Fjord. Forbindelsen bliver enten en bro eller en tunnel, og den vil forbinde Hornsherred i vest med Frederikssund i øst.

Vi vil meget gerne høre fra alle, som har synspunkter om den kommende fjordforbindelse. Du kan kontakte os ved at klikke her.
Hvornår er broen oppe?
Kronprins Frederiks Bro åbner for sejlads hver hele og halve time.

Broen åbner dog IKKE på nedenstående tidspunkter:

Mandag-torsdag: kl. 14:00, 15:00, 15:30, 16:00, 16:30, 17:00, 18:00.

Fredag: 14:00, 14:30, 15:00, 15:30, 16:00, 17:00, 17:30, 18:00.

Lørdag, søndag og helligdage: Kun hver hele time, dog ikke 10:30, 11:00, 11:30, 12:00, 12:30, 13:00 og 13:30.
Copyright © En Bedre Fjordforbindelse 2007 i samarbejde med www.baxit.dk