En Bedre Fjordforbindelse
Navigation
Forside med nyheder
Se filmen
Borgermøde, april 2011
Kontakt os
Bestyrelsen
Links

Facebook
Hvorfor denne forening?
Vedtægter
Bliv medlem

Projekt-web (Frederiksborg Amt)

Frederikssund Erhverv
Nyeste artikler
Høringssvar VVM
Trafikaftale 2009
Skriv under
Transportpolitik 2020
Frederikssundmotorvejen
Bastilledag i Frederikssund
Fredag den 15. december er den ny ”Bastilledag” i Frederikssund, hvor protesttogene lyste den gamle bro op som en brand i begge retninger, hvilket blev vist på TV Lorry i dag kl. 19.30.

Christiansborg må ryste i sin grundvold, når så mange, og så tydeligt har fået nok af folketingets meget tvivlsomme beslutning fra 2012 om at tvinge borgerne til brugerbetaling som det eneste sted i landet for færdsel på et stykke landevej, der tillige skal knytte en relativt ny storkommune sammen og ikke splitte den totalt.

Byrådet var repræsenteret ved Kenneth Jensen (A) der trods pres fra daværende borgmester, som den eneste nægtede at lade sin hånd styre til accept af beslutningen om brugerbetaling i byrådet. Susanne Bartholin har efter byrådets forskræmte accept i 2012 været frontfigur i ”Nej til brugerbetaling kampen”. Stefan G Rasmussen, tidligere folketingsmedlem for (C) er ny spydspids og forkæmper. Han skal personligt mødes med repræsentanter for partierne på Christiansborg på vegne af de tusindvis af medlemmer på facebook der igen og igen siger Nej til brugerbetaling på den ny bro. Nu kommer vikingerne for alvor op i os.

Du kan stadigt tilslutte dig angrebet på "Bastillen" på facebook, som må og vil lykkes.

Skrevet af J Vingaard d. 15-12-2017Læs mere · 0 Kommentar(er) · 564 Fremvisninger - Udskriv
Frederikssund kommune er for alvor ved at revne.
Onsdag den 13. december udgaven af ”Hornsherred Lokalavis” dækker massivt protesterne mod ”brugerbetaling på den ny bro” både på avisens forside og i flere artikler. Det er jo glædeligt, at folketingets daværende transportministers båp-båp aftale med Frederikssund kommune om brugerbetaling kommer frem i lyset.

Byrådet står aktuelt midt i problemer til halsen med ”fuglene på taget” der er fløjet fra Vinge, og de dermed manglende 163 millioner i 2017 regnskabet, en sag der i dag den 14. december fylder 4 sider på TV2 og DR´s tekst tv og som boblede helt op i TV avisen, hvor viceborgmester Lars Thelander Bostrøm (O), der var klippet sammen med slagmarkens store vandpytter, og fremstod med en noget rød ansigtskulør efterfulgt af skiltet med "til salg" blot udtrykte: "Jeg kan godt forstå borgernes bekymring over økonomien", uden dog at komme med noget bud på et svar eller forklaring.

Forholdet kan dog ikke undskylde, at byrådet ikke kæmper for at få taget brugerbetalingen på den ny bro af bordet, før Vejdirektorat m.fl. kommer alt for godt i gang med chikane af al færdsel på og til den gamle bro.

"Fuglen i hånden", nærmere bestemt Hornsherreds indbyggere, og de der besøger områdets natur og historie i bil, ja den fugl har i mange år været underordnet f.eks i forhold til Vinge prestigeprojektet.
Resultat er at ”fuglen i hånden” inden føje år flyver i andre retninger, når det gælder handel og service til skade for Frederikssund by og derved ”Sillebroen” med dens butikker og biograf samt resterne af de gamle butiksgader butikker. Underligt at Frederikssund erhverv ikke selv har set det komme. Nej ingen protester derfra, tværtimod, men det kommer måske.

Som forsmag på Vejdirektoratets kommende nærmest ondskabsfulde planer om besværliggørelse af trafikken, har byrådet så igangsat et længerevarende opgravningsprojekt med blokader på Færgevej til langt ind i 2018, hvilket uden tvivl allerede har påvirket flere handelsdrivende negativt.
Tænk sig, at Vejdirektoratet og transportministeriet er så bange for, at folk ikke bare vil betale ekstra afgifter på den ny bro, at man vil bruge samfundets penge på at ”sløjfe bus holdepladser”, tænk blot på dem der er ved gymnasiet, således at busserne fremover skal holde midt på vejen når passagerer går ind eller ud af busserne. Og hvis det ikke er nok er ide rigdommen stor i Vejdirektoratet. Et byrådsmedlem Kenneth Jensen (A) mener dog ifølge avisen, at de på tænkte chikaner ”er dybt uanstændige”
De fleste har nok bemærket hvordan de "gule biler" ved broen samt politiets fotovogn på bakken op til Silvan intenst har overvåget J.F. Willumsens Vej og den gamle bro, nu forstår vi bedre, hvad det gik ud på.

Det kan godt være at flere vil bosætte sig i Hornsherred ligesom mange andre steder, men det bliver i den sydlige ende uden for Frederikssund kommune, hvor man er tæt ved store byer som Holbæk og Roskilde, og kan smutte neden om ”betalings ommeren”

Efter TV avisen på DR1kom "Spise med Price, Eviva Espana" Et virkeligt morsomt og belærende indslag om en del af danskernes tidligere kultur og væsen, men hvor blev Uha Uha efterindspilningen af. Hvis du vil vide mere om bussen og Manole, så tryk på "læs mere"

Skrevet af J Vingaard d. 14-12-2017Læs mere · 0 Kommentar(er) · 625 Fremvisninger - Udskriv
Protestgruppe på Facebook mod brugerbetaling.
Nu er det snart jul, og du kan tilslutte dig den ny facebook gruppe imod brugerbetaling for brug af den ny fjordforbindelse over Roskilde Fjord.
Det ny byråd i Frederikssund er ikke til megen hjælp, så vi må som brugere hjælpe os selv fremover i det her spørgsmål.
Selvom den besluttede betaling ikke vil berøre borgmester John Schmidt Andersen (V) personligt, da han jo bor på Slangerup siden af fjorden, så er det ikke pænt gjort som repræsentant for alle kommunens borgere, at feje brugernes protester af bordet med en henvisning til den fejlagtige byrådsbeslutning fra 2012.
Dengang i 2012 ringede daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (A) til sin partifælle og tidligere borgmester i Frederikssund Ole Find Jensen (A) med det berømte ultimatum, der nærmer sig kanten af det normale, i et såkaldt demokrati.

TV lorry tog heldigvis emnet op igen torsdag den 30. november, hvor den tidligere luftkaptajn og folketingspolitiker, Stefan G. Rasmussen, Frederikssund helt korrekt sagde: "Alle politiske beslutninger kan laves om", også beslutningen om betaling på broer, eller som tidl. statsminister J.O. Kragh (A) udtalte: "Man har et standpunkt til man tager et nyt"

Der findes mange eksempler på folketingsbeslutninger, der er blevet ændret:

Den påtænkte betaling for passage af forgængeren til den nuværende gamle bro måtte droppes i 1898.

Prisen på fjernvarme fra små kraftvarmeværker blev væsentligt reduceret over hele landet efter massive brugerprotester imod alt for høje varmepriser, også fra Jægerspris blev der protesteret. Protesterne blev også dækket af TV Lorry og medførte tilskud på flere hundreder millioner til "barmarks" kraftvarmeværkerne fra folketinget af flere omgange omring år 2000.

Venstre regeringer har selv indenfor de sidste 2 år sænket registreringsafgiften for personbiler væsentligt.

Folketinget har selv sænket elafgiften på elvarme 2 gange.

På andre områder står folketinget til gengæld stædig dumt nærmest urokkeligt fast som et IC4 tog i Libyens ørkensand (prøvemodellen til afdøde Gaddafi) eller i Randers på sporet til ophugning og senest vedr. indkøb af ny jagerfly, der først blev anslået til at koste 30 milliarder, hvilket dernæst steg til 60 og senest er estimeret til op mod 100 milliarder kroner for fly, der måske holder 30-40 år, hvis de ellers kan flyve og ikke blot støjer af Pommern til.

Pyt med det siger folketinget, som om de har lukket både øjne og øre, men "Den lille bro med tilhørende vejanlæg til 1½ milliard ved Frederikssund", som hele landet har gavn af de næste 100 år, nej den må familien Hansen og Jensen i Skibby og Jægerspris da selv betale broderparten af med over 10.000 kr pr. familie pr år

Er det retfærdigt?, Nej, tilmeld dig facebook gruppen, hvis du ikke allerede har gjort det.

Skrevet af J Vingaard d. 03-12-2017Læs mere · 0 Kommentar(er) · 597 Fremvisninger - Udskriv
Broen lukket i dag, søndag aften den 29-10-2017 til midnat.
"En gang til for Ingolf", stormen altså. Broen fra Frederikssund til Hornsherred er antageligt lukket til midnat i dag. Og sådan vil det sikkert gentage sig i en uendelighed indtil, der bygges et "hollænder dige" fra Hundested til Rørvig, men ak og ve trods massiv såkaldt vækst i vores lille land, er der ikke styr på, råd eller vilje til at løse de mest nærværende problemer, som vi står midt i med vaders. Så er det bedre at bruge milliarder fra berørte kasser og privates midler.
Nå ja, det er klart, at alt det arbejde med reparationer giver "vækst" med få års mellemrum, så pyt med de berørtes bekymringer.
Læs i øvrigt skiltene ved broen om den planlagte lukning 2 timer en nat i næste uge for reparation.
Så må vi bare håbe, at der ikke opstår akut behov for broen i Hornsherred under lukningerne.

Skrevet af J Vingaard d. 29-10-20170 Kommentar(er) · 600 Fremvisninger - Udskriv
Endeligt undersøges muligheden for....
Endeligt undersøges muligheden for i 2020 at indføre betaling for udenlandske bilister ved benyttelse af danske motorveje, ligesom vi selv længe har måttet betale i de fleste andre europæiske lande, når ferien gik sydpå væk fra den evigt overskyede himmel her til lands.
En omlægning af afgifter for mere eller mindre tilfældige bilister må snarest udjævnes/ fjernes, og dermed må de fleste broer og allerede gratis tunneller i dette land tænkes ind i en betaling for kørsel på motorveje. Et stort antal danskere har jo betalt for en super sportsvogn, selvom de aldrig har ejet en. Det var folketinget søreme længe om at indse.

Kandidaterne til det kommende Frederikssund Byråd har på samme måde muligheden for at nytænke og kræve den påtænkte ubegribelige afgift på passage af den kommende Kronprinsesse Mary´s bro taget af bordet. Det er ikke nok at MF Hans Andersen (V) ytrer sig ind imellem. Nu må kandidaterne vågne op, tage sig sammen og ytre sig klart.
Nok må være nok vedr. folketingets negative behandling af de, der tilfældigvis bor i Frederikssund området. Derfor må byrådet give folketinget et kærligt men mærkbart spark bagi. Flinkeskolens tid er ophørt.
Måske er Holbæk eller Hillerød et bedre sted at bosætte sig kan nogen med rette hævde.

Der er fremvisning af projektet den 28-09-2017 kl. 17.00 på Tørslev Hage. Men det handler antageligt om en teknisk forklaring og vil desværre ikke omhandle betalingsspørgsmålet.

Skrevet af J Vingaard d. 22-09-20170 Kommentar(er) · 689 Fremvisninger - Udskriv
Den ny fjordforbindelse er nu antydet på Kraks kort
Den ny fjordforbindelse er nu, som bekendt, allerede markeret på Krak´s kort som en stiplet linje med forventet åbningsår, så nu varer det ikke længe før den er der. Foreløbig er der kommet et en pæn asfalteret adgangsvej til de nordligst beliggende huse på Tørslev Hage.
Ved at besøge Tørslev siden kan du se, hvordan det er muligt at køre halvt over fjorden mellem spunsvæggene, altså kun for arbejdskøretøjer bag låste hegn.
Det ville vist have været relativt enkelt at placere eventuelle tunnelelementer imellem spunsvægge, hvis det altså havde været ønsket i bredere langsigtet forstand.

Skrevet af J Vingaard d. 30-07-20170 Kommentar(er) · 731 Fremvisninger - Udskriv
Fjordforbindelsen nået til "Ingeniøren"
Broforbindelsen er netop blevet omtalt i bladet " Ingeniøren", men lokalbefolkningens modstand mod den påtænkte brugerbetaling samt den oprindeligt foretrukne tunnelløsning er åbenbart ikke nået til bladet, som i stedet fokuserer på de 20 meter brede vejbane elementer med plads til 2 vognbaner hver vej. og den maksimale frihøjde ved almindelig vandstand på 25 meter.
Ingeniører lærer da ellers også om nationaløkonomi og jura og lidt arkitektur som del af uddannelsen, så hvorfor denne enøjede tekniske betragtning af bl.a "sfæriske lejer" mellem broens søjler og vejbane.
Bladet kunne rettelig bl.a stille spørgsmålet om, hvorfor der skal betales lige på dette vejstykke og altså primært for at køre på de lange tilkørselsveje hen til broen, der jo fylder meget i det store anlægsregnskab i forhold til selve broen.
Gad vide hvor mange fancy "S formede" udfletninger/ vejsløjfer på landjorden, som udlægges til brugerbetaling for den enkelte bruger/ bilist, som det eneste sted i Danmark.

Da bl.a cyklister ikke må eller kan benytte den ny bro, slipper de naturligvis for at betale, men det er jo en ringe trøst for bilisterne.

NB: "Sfærisk" betyder i øvrigt kugleformet eller et udsnit af en krum kugleoverflade.

Skrevet af J Vingaard d. 18-05-2017Læs mere · 0 Kommentar(er) · 769 Fremvisninger - Udskriv
2 informationscentre for en vejforbindelse
Nu er der også åbnet et Info center for fjordforbindelsen på Østersvej 4 i Frederikssund, hvis du ikke kan komme over fjorden grundet trafikken til det andet og først åbnede info center i Skibby. Østersvej 4, Frederikssund ligner nu på Kraks vejviser mest af alt et husmandssted med træalle og smuk fjord udsigt.
Hertil kommer igangværende information om de arkæologiske udgravninger i Lyngerup omtalt i aviser og TV Lorry.
Historisk forening i Jægerspris har arrangeret markbesøg, Torsdag d. 9. marts 2017. I tidsrummet 10-14 er udgravningen åben for alle interesserede.
Mødestedet er ROMU’s udgravning, der ligger for enden af Mejerigårdsvej i Lyngerup, Hornsherred. Nærmeste adresse er Mejerigårdsvej 27, 3630 Jægerspris.

Skrevet af J Vingaard d. 07-03-20170 Kommentar(er) · 917 Fremvisninger - Udskriv
2017 januar møder ved og om Kronprinsesse Marys bro
Januar 2017 var dårligt skudt i gang før jeg så en enlig turistbus en meget kold onsdag i uge 1 nede på den færdige østlige tilkørsel til broen. Det viste sig at være medlemmer af folketingets trafikudvalg, der havde vovet sig ud for at besigtige projekt status ved selvsyn. Hvor mange af politikerne, som så vovede sig helt ud af bussens døre i kulden, vides dog ikke.
Siden er der opstillet tydelige bomme på tværs af nævnte vej med de to "halve" til- og frakørsler, som mange forbi kørende sikkert har undret sig over længe.
I uge 3 blev trenden med at holde møde om Kronprinsesse Marys Bro på en onsdag gentaget, da over 400 brugere/ borgere mødte op til møde om broen i Frederikssund hallen. Konkrete, praktiske og meget relevante spørgsmål blev stillet til Vejdirektoratets projekts chef Henrik Vincentsen.
Arbejdet vil nu gå i gang for alvor på Tørslev Hage siden og give gener som eksempelvis tidligere set ved Metro byggeriet i København i form af støj fra bygning af spunsvægge m.m. Og så er det fornuftigt at få oplyst, hvornår der evt. skal arbejdes uden for det berammede tidspunkt mellem kl. 06.00 og 18.00, og hvor meget det vil larme.
En beboer fra Tørslev Hage medvirkede i TV Lorry om aftenen og udtrykte tydeligt sine bekymringer for vejen, når den står færdig.

Skrevet af J Vingaard d. 25-01-20170 Kommentar(er) · 831 Fremvisninger - Udskriv
Mens vi venter ved fjorden
Status for den ny fjordforbindelse: Arbejdet med den østlige tilkørsel er nået langt ved St. Rørbæk og virker nærmest færdigt der. Den vestlige tilkørsel på Tørslev Hage er derimod sørgelig at skue med jernplader lagt i lange baner på den gamle regnvåde sommerhusvej. Den ny vej kommer ubehageligt tæt på mange af de berørte sommerhuse, og selvom vejen ifølge planen bliver forsænket i terrænet, må man stadigt undres over, at en endnu bedre indpasset løsning ikke var mulig.
Transport-, bygnings- og boligudvalget havde ”samråd” den 14-12-2016 med den ny minister for området, Ole Birk Olesen LA. Hele forestillingen blev vist i dag på TV. Ingen udvalgsmedlemmer har åbenbart noget at lade den anden høre vedr. brugerbetalingen ved fjordforbindelsen, argumenterne herfor virker mere og mere groteske. Brugerbetalingen er et ”forsøg”/ en ”undersøgelse”, og der er ingen planer om at indføre lignende betaling andre steder i landet, ej heller på de utallige danske motorveje herunder den ønskede motor- stikvej fra Rønnede til Næstved. Ministerens argument er, at bilisterne jo allerede har betalt en stribe afgifter, der rigeligt betaler for vejstriber m.m., og det må siges at være rigtigt. Der vil kun blive indført brugerbetaling for den kommende havnetunnel i København og måske ved Limfjordens 3. forbindelse, men det sidste skal i givet fald kun ske i myldre trafikken morgen og aften.
Her står vi tilbage med et discount broprojekt, som vi oven i købet selv må betale en stor del af, hvilket fortsat virker som ren sort "snak" i tråd med Midtbanen i Hornsherred, som primært blev brugt til at eksperimentere med det kørende materiel i dens korte levetid.
Du kan i ventetiden, hvis du er lokal interesseret, læse den ny bog fra Jægerspris historiske forening om ”Gerlev”, ”Kirke, skoler og kro”, en fornuftig treenighed kunne man sige, Bogen indeholder med sit skyfrie omslag foto mange flotte motiver og historier. Du kan naturligvis også drage til Kignæs/ Færgelunden for at lede efter den store sten kaldet "Dronningens Broche", der dog ikke kan rokke. Et besøg på det ny Info center om fjordforbindelsen i Skibby bymidte kan også tilrådes.

Skrevet af J Vingaard d. 18-12-20160 Kommentar(er) · 1054 Fremvisninger - Udskriv
Side 3 af 15 < 1 2 3 4 5 6 > >>
Velkommen
På denne side finder du information om den kommende forbindelse over eller under Roskilde Fjord. Forbindelsen bliver enten en bro eller en tunnel, og den vil forbinde Hornsherred i vest med Frederikssund i øst.

Vi vil meget gerne høre fra alle, som har synspunkter om den kommende fjordforbindelse. Du kan kontakte os ved at klikke her.
Hvornår er broen oppe?
Kronprins Frederiks Bro åbner for sejlads hver hele og halve time.

Broen åbner dog IKKE på nedenstående tidspunkter:

Mandag-torsdag: kl. 14:00, 15:00, 15:30, 16:00, 16:30, 17:00, 18:00.

Fredag: 14:00, 14:30, 15:00, 15:30, 16:00, 17:00, 17:30, 18:00.

Lørdag, søndag og helligdage: Kun hver hele time, dog ikke 10:30, 11:00, 11:30, 12:00, 12:30, 13:00 og 13:30.
Copyright © En Bedre Fjordforbindelse 2007 i samarbejde med www.baxit.dk