Fjordforbindelsen nået til "Ingeniøren"
Skrevet af J Vingaard d. 18-05-2017
Broforbindelsen er netop blevet omtalt i bladet " Ingeniøren", men lokalbefolkningens modstand mod den påtænkte brugerbetaling samt den oprindeligt foretrukne tunnelløsning er åbenbart ikke nået til bladet, som i stedet fokuserer på de 20 meter brede vejbane elementer med plads til 2 vognbaner hver vej. og den maksimale frihøjde ved almindelig vandstand på 25 meter.
Ingeniører lærer da ellers også om nationaløkonomi og jura og lidt arkitektur som del af uddannelsen, så hvorfor denne enøjede tekniske betragtning af bl.a "sfæriske lejer" mellem broens søjler og vejbane.
Bladet kunne rettelig bl.a stille spørgsmålet om, hvorfor der skal betales lige på dette vejstykke og altså primært for at køre på de lange tilkørselsveje hen til broen, der jo fylder meget i det store anlægsregnskab i forhold til selve broen.
Gad vide hvor mange fancy "S formede" udfletninger/ vejsløjfer på landjorden, som udlægges til brugerbetaling for den enkelte bruger/ bilist, som det eneste sted i Danmark.

Da bl.a cyklister ikke må eller kan benytte den ny bro, slipper de naturligvis for at betale, men det er jo en ringe trøst for bilisterne.

NB: "Sfærisk" betyder i øvrigt kugleformet eller et udsnit af en krum kugleoverflade.
Udvidet nyhedstekst
Jeg har i øvrigt lige været i Tørslev By, der ligger i Hornsherred, på den gamle Tørslev/ Skuldelevvej, landevejen mellem Gerlev og Skuldelev, hvor der bygges en smal bro ind over den ny betalingsvej ned til den kommende brede bro over fjorden. Så hist hvor vejen slår en midlertidig bugt ud over marken, kommer der en bro, hvis det har undret nogen.
Skuldelev, Skuldelev Strand, Østby, Sønderby og Tørslev beboere kan altså fortsat farte i bil eller på cykel gennem Gerlev ned til den gamle bro i fremtiden, med mindre der altså opstilles andre forhindringer på vejen.