Folketingets regnedrenge har vist ikke regnet helt rigtigt.
Skrevet af J Vingaard d. 04-08-2019
Festen for broindvielsen nærmer sig med rekordfart, på godt og ondt, med løb, sang, flag, øl, kaffe, kager og taler. Det siges, at løb er sundt, men ta nu lige en puste pause på toppen og nyd udsigten, for i dagligdagens trafik vil det være farligt både at køre bil og samtidigt nyde udsigten i det halve minut, det vil tage at passere brofagene i bil med ca. 80 km i timen.

Vi er nu nået punktet for ”ingen vej tilbage”/ ”no return”, hvorfor foreningen ”En bedre Fjordforbindelse” finder det rigtigt, at minde om dens uomtvistelige betydning for, at det primære mål om en ”En bedre Fjordforbindelse” er nået efter over 14 års hårdt slid, utallige møder her og på tinge og indlæg i aviser, radio og på TV.

Det hele toppede, som måske bekendt, i 2005, hvor tingets transportudvalg fysisk var inviteret i bus til den eksotiske destination "Bi Lidt", som siden er nedbrændt i Frederikssund, af byråd og denne forenings formand, Jens Ross Andersen (V) i fællesskab. Her fik de fremmødte politikere syn for sagen og til sidst præsenteret for foreningen ”En bedre Fjordforbindelse” ´s egen premiere film (optagelser, klip og speak af Michael Mønster efter ide og manuskript af Jørgen Vingaard) om behovet for den bedre fjordforbindelse.

Martin Lidegaard MF, (B) udtalte ved den lejlighed, at når det nu ikke kunne være anderledes, så måtte Frederikssund vælge mellem den længe ventede Fjordforbindelse eller den længe ventede motorvej til Ballerup. Begge ønsker var umulige at få opfyldt samtidigt af folketinget. Nå må man sige.

Når herligheden indvies om få måneder er broen da også pålagt en særtold/ betaling for passage efter en nærmest påtvungen aftale fra daværende transportminister (nuværende formand for tinge) Henrik Dam Kristensen (S) til og med Ole Find Jensen (S) daværende borgmester i Frederikssund. Det var ikke lige det vi havde kæmpet for, tør jeg roligt skrive.

Og tror du vores forening og dermed alle dens medlemmer gennem tiden, dig og mig, bliver inviteret eller husket, når flagene går til tops. Næppe, der vil den dag stå adskillige andre parat til at tage ”æren”.
Det gjorde der vist også efter den 2. Verdenskrig.

Hvad var det med ”regnedrengene” i overskriften, "læs mere" ved at trykke nederst.

Udvidet nyhedstekst
Ved indvielsen skal der også synges, som jo er sundt for krop og sjæl, og det kan jo godt lade sig gøre i stille vejr uden for meget trafikstøj, at høre korsang på tværs af fjorden, når der f.eks synges ved sankthans bålfester. Kommunen har dog sikkert betalt for mikrofoner, forstærkere og højtalere, hvis der kommer en bil forbi.
Om sangen ”Hvem skal nu betale” vil indgå, vides dog ikke.

Og så skal prominente indbudte gæster køre over broen, og det vil nok ikke være velset, hvis nogen protesterer med bannere mod brugerbetalingen den dag, selvom det jo ikke er ledere fra et stort land i fjern Østen, der passerer for første og antageligt eneste gang.

Og så var der lige det med regnestykket, hvor transportministeriets regnedrenge har glemt at tænke ud over næsetippen og medregne evt. stigninger i ejendomsskatter i Jægerspris, åh nej det er jo også et andet ministerium.

Hvad sker der med huspriser, ejd. værdi og ejd. skat ved en betalingsbro? Ingenting de fleste steder i Hornsherred.

Hvad sker med en bro uden betaling? Ejendomsværdier og skatter vil antageligt stige/ kunne sættes lidt op og Bingo så ser regnskabet pludseligt helt anderledes ud.

Men tak for at vi i Hornsherred trods alt spares for at betale mere i ejendomsskat, ha, aha.

Det var nok ikke lige det Folketinget havde regnet med, hva.

Nå men ha en fortsat god dag som det er populært at sige i kritiske situationer. Det er i hvert rimeligt sikkert at en flot istandsat Skibby bus fra Danmarks Busmuseum vil passere med flag på taget til minde om fordumstider.