28/ 9 og næsten 800.000 unikke besøg på denne side.
Skrevet af J Vingaard d. 22-09-2019
Lørdag den 28/ 9 klippes snoren af Kronprinsesse Mary, og så åbnes der op for festligholdelsen af Kronprinsesse Marys bro. Dagens program kan ses på: "www.festoverfjorden.dk".
Det skulle vist egentlig have været sket den 30/ 8, men Frederikssund-forbindelsen tabte altså i sidste øjeblik 0:1 til Kalundborg motorvejens forlængelse, som allerede er åbnet, og som naturligvis kan benyttes gratis, når din bilfinansiering, benzin, forsikring og vægtafgift er betalt og kørekortet er aktivt.

Skolebørnene er allerede cyklet over den ny bro i fredags og måtte af uransagelige grunde kun cykle "med uret" over den ny bro og retur til Frederikssund af den gamle bro. Hvor børnene fra Hornsherred cyklede hen ved jeg ikke på nuværende tidspunkt.

Løbere, fodgængere og 6 veteranbusser fra Danmarks Busmuseum i Skælskør er sammen med dampskibet Skjelskør parat den 28/ 9, så det skal nok blive en stor fest, der går over i byens historie, i hvert fald.

Du kan bestille og reservere busbilletter - max 5 billetter pr. person Fra den 25. sept. kl. 10.00 på mail: info@broforbindelsen.dk – efter først til mølle princippet.

Hvor langt festen når ud i landets historie er så spørgsmålet. Der har f.eks. ikke været reklameindslag på TV og i radio for betalingsanlægget, mig bekend, men jeg kan naturligvis have overset/ overhørt det. (ok nu har jeg hørt butikscentret Sillebroens radioreklame, men den omhandler desværre ikke rabat på passage af broen)

Det var så "kronen på værket" for denne forening: "En bedre Fjordforbindelse", der har kæmpet meget vedholdende for en bedre fjordforbindelse overfor politikere og transport ministre igennem 15 år med løbende kontakt til pressen herunder Lokalaviserne, Amtsavisen, DRP4 og TV2Lorry.

Der er dog en række torne i kronen, som mange gerne havde været foruden.
Ikke mindst den uretfærdige og unødvendige særskat på passage af broen.
Det forhold medvirker til at forureningen fra ventende biler på den gamle bro mindskes mindre, end hvis beslutningen om betaling var taget af bordet igen.

Altså ligeså hurtigt som en gruppe af nuværende og tidligere toneangivende medlemmer af folketingets transportudvalg gennemtrumfede den overfor et relativt rådvildt byråd og dets borgmester, minus et byrådsmedlem.

Brobetalings løsningen er dermed et stort minus i landets klima- og miljøregnskab, ligesom en tunnel havde været mere miljørigtig end en grå højbro for det nære fjordmiljø.

En stor del af folketinget mener åbenbart at dobbelt klima- og miljømoral er at foretrække frem for rigtig klima- og miljømoral.

På vegne af foreningen "En bedre Fjordforbindelse", dens bestyrelser gennem tiderne og dens formand gennem over 12 år, Jens Ross Andersen (V) er vi både stolte og glade for at foreningens arbejde er bragt til ende vedr. selve broforbindelsen. Vi vil på et andet tidspunkt jf. formanden få placeret en lille bronceplade ved/ på broen som minde om foreningen.
Formanden og bestyrelsen siger tak for din støtte og medvirken og vi SLUTTER hermed vores arbejde.

Som presseansvarlig igennem næsten 12 år inkl. redigering af hjemmesiden, har jeg med glæde bemærket, at denne hjemmeside næsten har fået 800.000 unikke besøg i sidens 12 årige historie. Rul ned over sidens nyheder herunder og se tælleren i nederste højre hjørne.

Vores "nabosider" skal også ha en tak fra os for det, de har gjort og det de med sikkerhed fortsat vil gøre.

Det gælder bl.a hjemmesiderne: "Tunnelnu.dk", "Langtunnel.dk" og ikke mindst "Nejtilbroafgift.dk"

Der skal naturligvis også lyde et hip hip hurra for de modige sejlere/ svømmere "vikinger", der udenfor brovagternes rækkevidde vil sejle/ svømme over ved den ny bros indvielse i en protestaktion mod betalingsløsningen.

Men hov, hvad sker der med motorvejen fra broen til Måløv, tryk "Læs mere".
Udvidet nyhedstekst
1) Hvad sker der med motorvejs stykket fra Frederikssund til Måløv, hvor den nuværende såkaldte "Frederikssund motorvej" ender i en jordbunke også kaldet en vejskråning forenden af frakørslen.

2) Hvad sker der på vejstykket fra Lyngerup ned til Holbæk motorvejen. Det vil være lidt naivt at tro på en forbedret rentabilitet af den ny bro, så længe det kun kan blive vanskeligere og vanskeligere at tilgå denne op gennem Hornsherred på en gammel landevej gennem Ejby og Kirke Hyllinge. Mange vognmænd vil sikkert fremover foretrække at køre gratis syd om Roskilde.